Drodzy rodzice, obserwujcie uważnie swoje dzieci, pozwalajcie im na samodzielność (oczywiście w granicach ich możliwości wiekowej), zadbajcie o nowe doświadczenia, chwalcie za nowe osiągnięcia i rozwijajcie mowę Waszych dzieci, tak aby okres adaptacji był dla Was i dla Waszych dzieci kolejnym pozytywnym doświadczeniem a nie stresem.
Adaptacja przedszkolna jest skomplikowanym procesem po końcu którego:
- Dziecko zaakceptuje nowe miejsce i opiekunów- zaufa im.
- Poczuje się bezpiecznie w nowym miejscu.
- Pokona lęk separacyjny z mamą lub tatą - zrozumie, że rodzice go nie opuścili, i po przedszkolu znowu wróci z mamą , tatą do domu.
Aby adaptacja przedszkolna była dla dziecka jak najkrótsza i jak najmniej bolesna warto zadbać o to aby dziecko posiadało już pewne kompetencje i doświadczenia, które mu ten proces adaptacji ułatwią.
- Kompetencje językowe- dziecko powinno w jasny sposób komunikować podstawowe potrzeby (jedzenie, picie, potrzeby fizjologiczne) to pozwoli mu być zrozumianym przez wychowawczynię, która będzie mogła zaspokoić jego potrzeby.
- Doświadczenia związane z byciem pod opieką osób innych niż mama i tata. Dziecko, które zostawało pod opieką innych niż rodzice osób i zaakceptowało ten fakt ma „oswojony” lęk separacyjny. Wie, że rodzic wychodzi i wraca po nie.
- Doświadczenia związane z innymi dziećmi- towarzystwo innych dzieci jest dla dziecka zazwyczaj bardzo ciekawe i inspirujące ale nie zawsze. Jeżeli dziecko źle reaguje na towarzystwo innych dzieci (wycofuje się, chowa za plecami mamy, lub przeciwnie jest agresywne) to warto popracować nad ta sferą zanim zdecydujemy się na przedszkole lub żłobek.
Przykładów na to, że zarówno doświadczenia zdobyte przez dziecko jak i pewne umiejętności mogą pozytywnie wpłynąć na zaadoptowanie się dziecka w nowym miejscu można podawać więcej.
Dlatego, każdy rodzic planujący posłanie dziecka do żłobka czy przedszkola powinien jak najlepiej przygotować swoją pociechę (oraz siebie) na ten trudny moment.