W programie przewidzieliśmy czas na zabawę, naukę, odpoczynek, zajęcia zorganizowne i swobodne, zajęcia wspólne dla wszystkich i dodatkowe według wyboru.

Nie mniej niż 5 godzin przeznaczamy na realizację podstawy programowej, przy czym:

  • co najmniej 1/5 czasu - na zabawę;
  • co najmniej 1/5 czasu, a młodsi 1/4 - zajęcia w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp.
  • najwyżej 1/5 czasu - zajęcia dydaktyczne
  • pozostałe 2/5 według potrzeb; w tym czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.

Ranek - do śniadania

Odbywają się zabawy dowolne, ćwiczenia ruchowe i czynności samoobsługowe organizowane przez dzieci lub inspirowane przez nauczycieli, indywidualne lub w małych zespołach.

Nauczyciele skupiają się na:

  • pracy indywidualnej, mającej na celu minimalizowanie trudności rozwojowych oraz rozwijanie uzdolnień i indywidualnych predyspozycji dziecka.
  • kształtowaniu czynności estetycznych.
  • wpajaniu nawyków higienicznych i kosmetycznych, kształtowanie czynności samoobsługowych.
  • wdrażaniu do kulturalnego spożywania posiłków.
  • nauce odpowiedzialności poprzez wyznaczanie dyżurów w szatni, sali zabaw, łazience.

Przedpołudnie - do obiadu:

Realizowane są zajęcia dydaktyczne - twórcze i tematyczne, ruchowe, ze śpiewem i tańcem, spacery i wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe, zajęcia dodatkowe na życzenie rodziców, różne formy relaksu (leżakowanie, ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające), II śniadanie, obiad.

Nauczyciele skupiają się na:

  • rozwijaniu myślenia i mowy.
  • rozbudzaniu aktywności intelektualnej.
  • kształtowaniu gotowości do nauki pisania i czytania.
  • wprowadzaniu nowych umiejętności i treści do wszystkich obszarów działalności edukacyjnej.
  • edukacji matematycznej.
  • przestrzeganiu zasad bezpiecznej zabawy.
  • kształtowaniu czynności higienicznych i samoobsługowych.
  • wdrażaniu do bezkonfliktowej pracy w grupie.

Popołudnie

Odbywają się dodatkowe zajęcia dydaktyczne na życzenie rodziców, różne formy relaksu (leżakowanie, ćwiczenia relaksacyjne i wyciszające), praca indywidualna, zabawy na świeżym powietrzu, czytanie książek, zabawy swobodne dzieci (plastyczne, konstrukcyjne, tematyczne, gry edukacyjne)

Nauczyciele skupiają się na:

  • kształtowaniu sprawności fizycznej podczas ćwiczeń gimnastycznych na świeżym powietrzu lub w sali.
  • czynnościach organizacyjnych i porządkowych (wspólne przygotowanie miejsca pracy, porządkowanie sali i pomieszczeń po zajęciach).
  • kształtowaniu czynności higienicznych i samoobsługowych.
  • kształtowaniu nawyku kulturalnego i samodzielnego spożywania posiłków.
  • kształtowaniu odpowiedzialności poprzez wyznaczanie dyżurów.
  • kształtowaniu umiejętności społecznych, wdrażanie do przestrzegania zasad i norm warunkujących zgodną i bezkonfliktową zabawę i pracę w grupie.
  • pracy indywidualnej mającej na celu rozwijanie uzdolnień i indywidualnych predyspozycji jak również niwelowanie trudności podopiecznych.